21 października Legnicka Specjalna Strefa Ekonomiczna zorganizowała konferencję pn. „od Edukacji do Biznesu”, której celem było zapoznanie przedstawicieli szkół tj. dyrektorów szkół, doradców zawodowych, kierowników szkolenia praktycznego z oczekiwaniami pracodawców wobec przyszłych pracowników oraz możliwościach współpracy. W wydarzeniu uczestniczyli lokalni samorządowcy, przedstawiciele szkół oraz przedsiębiorcy.
Zmiany zachodzące na rynku pracy, w tym te wynikające z pandemii, pociągają za sobą konieczność elastycznego reagowania na aktualne wyzwania zarówno przez pracodawców – wobec pracowników oraz przez szkoły i uczelnie – wobec uczniów i studentów.
Zmiany na rynku pracy nierozerwalnie łączą się z popytem na rozwój, zmianę
i nabywanie nowych umiejętności.
Przyjęta przez Rząd Zintegrowana Strategia Umiejętności – pierwszy dokument w randze polityki publicznej – określa kierunki rozwoju umiejętności we wszystkich obszarach życia społecznego i gospodarczego. ZSU jest jednocześnie drogowskazem dla optymalnego wydatkowania środków krajowych i europejskich na rzecz rozwoju umiejętności.
Mając na uwadze przygotowanie kadr dla gospodarki Minister Edukacji i Nauki jednym z podstawowych kierunków rozwoju polityki oświatowej państwa w roku 2021/2022 uczynił wdrażanie ZSU poprzez rozwój umiejętności zawodowych.
Wzmocnienie współpracy z pracodawcami jest podstawą zmian w kształceniu zawodowym zapoczątkowanych w 2019 r.
3 lata temu ustawowo zagwarantowaliśmy, że system kształcenia zawodowego wspierają pracodawcy, organizacje pracodawców, izby gospodarcze, stowarzyszenia zawodowe oraz sektorowe rady ds. kompetencji i Rada Programowa ds. kompetencji.
Legnicka Specjalna Strefa Ekonomiczna (LSSE) doskonale wpisuje się w działania i priorytety MEiN w zakresie promocji kształcenia zawodowego. W 2020 r. LSSE zorganizowała kampanię promocyjną szkolnictwa branżowego dla partnerów Dolnośląskiego Klastra Edukacyjnego.
Współpraca z pracodawcami była i pozostaje priorytetowym obszarem zmian w kształceniu zawodowym wdrażanych od 2019 r., których celem jest odbudowa prestiżu kształcenia zawodowego. Zmianom tym przyświecają 3 cele pośrednie:
- trafność,
- jakość,
- skuteczność.
Z myślą o promocji umiejętności zawodowych uruchomiliśmy największy w historii program wsparcia szkolnej infrastruktury – Laboratoria Przyszłości. Szkoły podstawowe mogą otrzymać łącznie 1 mld zł na zakup wyposażenia do rozwoju umiejętności manualnych, technicznych i cyfrowych.
Dziękuję za ważne rozmowy i zaangażowanie, które przyczynia się do zdecydowanej zmiany postrzegania szkolnictwa branżowego i technicznego.